Spellen, dat leer je zo!
Het is belangrijk dat kinderen goed leren spellen. Er zijn kinderen die spellen lastig vinden. Ze doen zó ontzettend hun best en toch wil het maar niet vlotten. Wat als je merkt dat je kind tegen spellingsproblemen aanloopt? Sommige kinderen hebben meer tijd en oefening nodig om de basis te verstevigen. Maar wat als de basis er nog niet helemaal in zit? Of als je voorkeurstijl voor leren anders is? Voorkom ernstige spellingsproblemen! Coach NL kan je kind hierbij helpen.
Herken je je kind in een paar van onderstaande punten, dan kan wat extra ondersteuning op spellingsgebied een wereld van verschil maken.
- Maakt je kind veel spelfouten bij categorieën die op school al behandeld en geoefend zijn?
- Schrijft je kind letters in spiegelbeeld?
- Worden er vaak letters weg gelaten?
- Heeft je kind moeite om de klanken in volgorde te zetten (dorp/drop)?
- Heb je zorgen om je kind en wil je weten of jij je terecht zorgen maakt?
- Het onthouden of toepassen van regels blijft ondanks veel herhaling moeite geven.
- Je kind vind lezen lastig en kan het tempo van de klas moeilijk volgen. Vaak gaan lees- en spellingsmoeilijkheden samen.
- Vindt je kind de werkwoordspelling heel lastig? (Hoe moet je de persoonsvorm en het voltooid deelwoord schrijven?)

Uitgangspunten
Om de basis van spelling goed neer te zetten maak ik gebruik van verschillende leermethodieken en werkvormen. Elk kind is uniek en leert op zijn eigen manier met de mogelijkheden en kwaliteiten die het in zich heeft. We gaan de sterke kanten van je kind inzetten om zo de minder sterke kanten aan te pakken.
Wat kun je verwachten tijdens de spellingsbegeleiding?
- Je kind leert op een duidelijke, unieke, speelse en motorische manier de basisvaardigheden die nodig zijn voor het leren spellen van woorden.
- Je krijgt inzicht in de spellingsontwikkeling van je kind via een instapscreening. Hierdoor worden de spellingscategorieën zichtbaar waar je kind moeite mee heeft.
- Maatwerk binnen de begeleiding door methodieken en werkvormen in te zetten die passen bij je kind en ervoor zorgen dat je kind de woorden wel goed kan onthouden en opschrijven.
- Je kind leert woordbeelden op te slaan op de manier waar het goed in is.
- Vanuit de basis wordt het spellen opgebouwd en krijgt je kind inzicht in de klankstructuur van klankzuivere woorden.
- De spellingsvaardigheden worden verbeterd.
- Door het ervaren van veel succes momenten bouwen we aan zelfvertrouwen!
- Je leert werkwoorden goed schrijven. Is het nu brand zonder ‘t’ of juist wel met een ‘t’ erbij? En waarom schrijf je in de verleden tijd brandde met een dubbele d?